Kikowski Architekci

Budynek ASP dla Wydziału Rzeźby

Inwestor: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Lokalizacja: Warszawa, ul. Spokojna 15
Autorzy: Andrzej Kikowski, Jan Chwedczuk
Powierzchnia użytkowa: 3458 m2
Projekt: 2011

plansza-1-a3-1

Budowa nowego budynku Wydziału Rzeźby ma nie tylko zaspokoić bieżące potrzeby uczelni ale stać się katalizatorem dalszego jej rozwoju. Usytuowanie budynku w zabytkowym zespole oraz wymagania funkcjonalne determinują jego formę.
Strategią kształtowania architektury jest zasada reinterpretacji tradycyjnych form i materiałów architektury przemysłowej. Projektowany budynek uzupełnia istniejący układ nadając mu jednocześnie nową wartość. Jednak nie dominuje, pozostaje na drugim planie.
Oszczędna forma budynku (nawiązująca do hali lub warsztatu) i proste zdefiniowanie przestrzeni (ulica, plac, wejście, ogród) stanowią tło dla młodych ludzi, którzy wypełnią te przestrzenie twórczością.

plansza-2-a3-1

Najważniejszym punktem planowanego układu jest centralnie zlokalizowany hol wejściowy, widokowo otwarty na Ogród Rzeźb i elewację wschodnią budynku nr 2. Lokalizacja wejścia w środku układu pozwala na zredukowanie komunikacji wewnętrznej. Dojście do budynku stanowi Uliczka Wejściowa, ograniczona z jednej strony połamaną elewacją budynku, z drugiej porośniętym zielenią murem, stanowiącym barierę widokową od sąsiedniej działki. Zamknięcie widokowe Uliczki Wejściowej stanowi drzewo, sygnalizujące wytworzony niewielki placyk przed wejściem głównym (w podcieniu).
Proponowany układ zabudowy i komunikacji pozwala na swobodne i spójne zagospodarowanie południowej części działki w dalszych etapach inwestycji.

 

plansza-2-a3-2

Rozwiązania architektoniczne zostały podporządkowane przewodniej zasadzie całego założenia – harmonijnemu dialogowi między nową a starą tkanką. Architektura budynku została wyprowadzona z idei kontynuacji zasad kompozycyjnych architektury użytkowej o wczesnych cechach modernizmu. Zarówno forma architektoniczna, detal jak i dobór materiałów zostały podyktowane zasadą wyprowadzenia i uproszczenia. Oszczędny detal ma zapewnić drugoplanowość projektowanego budynku i jego rolę dopełniającą.

 

plansza-3-a3

Elewacje zostały rozplanowane na bazie 90-ciocentymetrowego modułu. Regularne podziały uspokajają kompozycję całości. Wschodnia elewacja części dwukondygnacyjnej dostała połamaną linię w celu podkreślenia charakteru uliczki. Ten sam zabieg został zastosowany na zachodniej elewacji części jednokondygnacyjnej, w celu korekty proporcji wnętrza Ogrodu Rzeźb. Dodatkowo, na tej samej elewacji, zostały wprowadzone pionowe okiennice zapewniające kontrolowany dostęp rozproszonego światła dziennego do pomieszczeń pracowni.

 

plansza-1-a3-2

Projektowany budynek ma zarówno harmonijnie dopełniać układ urbanistyczny jak i stanowić kontynuację wyrazu architektonicznego na pograniczu historycyzmu i modernizmu. Nowa architektura nie może więc kontrastować sterylnością i technologiczną precyzją. Zastosowane materiały są współczesną reinterpretacją materiałów stosowanych tradycyjnie. Surowa wypalana cegła przekłada się więc na okładzinę ze zbrojonego, emaliowanego szkła o ciepłej kolorystyce w gamie odzwierciedlającej zróżnicowanie kolorystyczne w procesie wypalania cegły. Nierówna powierzchnia szkła zbrojonego ma w sobie walor zużycia, nawiązuje do prostych technologii. Lekkie, nierównomierne zabarwienie “wygasi” walor kolorystyczny nowego budynku a właściwości odbijające szkła pozwolą na naturalne mieszanie się barw surowej cegły, zieleni, nieba.